Resans mål eller vägen?

I morse, för bara en liten stund sedan, kom jag plötsligt ihåg ett samtal jag hade igår med några kollegor. Jag minns inte så väl vad det handlade om mer än att vi på något vis kom in på det där med resor. Det är knappast ett ovanligt samtalsämne, det brukar ofta komma upp, kanske särskilt just nu när vintern envist dröjer sig kvar och många av oss redan börjat tröttna på den. Det är säkert därför som jag inte riktigt minns vad det hela handlade om, förutom det som sades på slutet.

- Att resa på egen hand och utan sällskap, till fots eller som jag gjorde, med cykel,"sade någon," är mer som att resa på insidan. Målet är inte så viktigt som vägen." Det är ord som också är rätt så vanliga, i alla fall i den typ av böcker, som verkar vara en rätt så livskraftig lite genre, som skrivits av personer som vandrat längs pilgrimsvägarna till Santiago de Compostella eller som gjort något liknande, seglat ensamma eller bestigit berg. Ett sorts fördjupat resande, kanske rent av andligt.

Det fick mig att fundera. Varför har jag rest och varför drömmer jag om de resor jag planerar?
San Miniato i Florens, juli 2011
Skälen är många. Upplevelser, kultur, mat, vin, möten, arbete. Så har det nog ofta sett ut om man vill se det från den positiva sidan. Samlande av kulturellt kapital, skulle en mindre sympatisk sida av det hela kunna vara, att faktiskt tllhöra dem som besökt kyrkan San Miniato i Florens eller som beskådat Caravaggios "Il cesto" på Galleria Ambrosiana i Milano. Att kunna "skrävla" om sina samtal med lokalbefolkningen på deras eget språk. Jag erkänner, denna senare anledning har ng funnits som en lite trist underström i mitt resande.

Men just nu är det andra mål som lockar, en cykeltur norröver, mot Dalarna och Siljan. Det kommer, om turen genomförs, att innebära åtskillga mil, åtskilliga uppförsbackar och antagligen n del utmattning. Varför? Vägen eller målet? Jag funderar: Förmodligen handlar det en hel del om målet, att se efter om jag klarar av det, fysiskt och mentalt, om jag har viljan att inte ge efter för trötthet och bekvämlighet. Jag vill också göra något nytt, bryta lite ny mark för mig själv som person, resa på ett nytt sätt i nya landskap. För livet förändras ju även på andra sätt. Men jag vill också vara ensam med mig själv, mina tankar, min ansträngning och mina upplevelser. Kanske handlar det också till en inte så liten del om vägen. Om att kämpa, om att fördriva svarta skuggor, om att växa, men säkert finns där underströmmar jag inte riktigt kan eller vill förklara. Eller räcker det kanske inte med att säga att det bara kan vara roligt?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

Om Tors fiskafänge