Isdimmans natt

Ingenting kan avhålla mig från att skriva. Jag har vaknat med en brännande törst. Ute är det minusgrader och dimma. Det ser jag genom köksfönstret. Klassisk musik på radion, något allvarsamt som sjöngs i renässanskyrkor, musik som påminner om hemlighetsfullt stjärnljus, som når oss idag men som färdats genom århundraden. En klar upphöjdhet, en mångstämmig harmoni som är något annat än  väldiga brinnande gasklot i kosmos.

Det gör inget att jag skriver några rader. Jag är ledig imorgon och anblicken av isdimman lät ord komma till mig. Jag försöker beskriva ett ögonblick för att göra den till något som blir kvar, men mina ord kan aldrig bli till annat än riktningsgivare för att mana fram läsarens föreställningsförmåga.

Ett adagio; wienerklassiska toner. Klara, känslosamma, eleganta och med en varm ton av ett antytt vemod. En stråksymfoni av Mozart. Mollstämda tonslingor i durlandskapet. Isdimmans natt har ännu långt till morgonen och jag hör till sist en flöjt som är sol mellan grenarna och ser två fjärilar i en ljusstråle.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

Om Tors fiskafänge