"Nya" rön om det gamla Japan - morgonläsning

Den här morgonen har jag läst. Jag håller på med en bok som heter Japans historia av Ingemar Ottosson och Thomas Ekholm (Historiska media, 2007). Det är spännande. Boken är en välskriven och relativt kortfattad överblick (352 sidor) av landets historia.

Berget Fuji, bild av Hiroshige
Den här morgonen har jag läst vidare om Edo-epoken (1603-1868) och dess kultur, strömningar och politik, om försöken, som länge var relativt framgångsrika, att isolera landet från omvärlden (sakoku). Ändå är det ett rikt och dynamiskt samhälle man får stifta bekantskap med, där konst, teater, nöjen, poesi och annan kultur verkade blomstra, i alla fall under perioder. Ord som kabuki, bunraki (bägge former av teater) och ukiyo (den frivola stadskulturen i nöjeskvarteren) dyker upp på sidorna, som för mig varit näst intill okända begrepp. Det var ett samhälle med allt starkare köpmän och hantverkare och en allt mer försvagad adel (samurajer) som stod i skuld och beroendeförhållande till de föraktade köpmännen. Där fanns också, sen 1700-talet, något som påminde om tidningar. Etablissemangets filosofi ifrågasattes. Där fanns både rationell skepsis och gryende nationalism.  

Det var en mycket spännande läsning. Det hanrdlar förstås om en ganska flyktig sådan, men jag kunde ändå inte låta bli att frestas av tanken att Japan på den här tiden, 16-1800-talets mitt, faktiskt hade vissa gemensamma drag med Europa vid samma tid. Skillnaderna är förstås stora, men kanske inte så stora som man inbillar sig, men ändå vet jag att experterna skulle ruska på sina huvuden om de läste de här raderna. Det är aldrig så enkelt som det verkar och därför upphör heller inte min nyfikenhet. Ju mer man tror sig veta, desto fler blir frågorna och så ser man det egentligen alltför uppenbara, att lärandets äventyr "alltid"bara har börjat, om man vill det alltså.

Kommentarer

  1. Hm....historia är och förblir spännande. Är den en ren historiebok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det. Tar upp politik, ekonomi,kultur och lite om religion. Den är relativt lättläst.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

Om Tors fiskafänge