Tankar om närvaro och frånvaro

Nu lyser verkligen solen därute över kullen och vitsippssnåren lyser mellan björkarna och tallarna på höjden utanför mitt fönster. Värmen är på väg. Den här dagen tänker jag tillbringa utomhus, på småvägarna utanför Västerås, bortåt de trakter som gränsar mot Enköping. Så här års längtar jag ständigt ut. Det är som om något drog mig bortifrån den instängda tillvaron i hemmet. Men det är mer än bara längtan efter sol och frisk luft. Jag vill till något, men samtidigt fly bort, jag vill glömma och jag vill samtidigt närvara, vila men låta energierna flöda genom kroppen.  

Det är märkligt hur ofta jag vill vara i det som är omkring mig, men trots att jag hänger mig åt det, knappt har lagt märke till dofterna, fåglarna och tystnaden, men under några ögonblick glimtar något till. Plötsligt hörs lärkan över fältet över allt annat, en koltrast bryter igenom jagets trånga skal, jag hör cykelhjulens vinande och surrande mot den gruslagda vägen.

När jag nyss lyfte blicken från tangentbordet såg jag hur en brun- och gråstrimmig katt strök genom skuggan från cykelställens tak och hur en fågel fick en gren i en av björkarna att gunga. Några andra gled snabbt genom luften, ibland upphörde de liksom att röra vingarna för att sjunka något i luften för att därefter lyfta igen. De liksom "studsade" genom morgonen. Detta skedde medan radions rapporter om världens elände bara fanns där som ett knappt hörbart brus, som nu åter kommer in i mitt medvetande.

Jag känner hur något drar i mig, att det är hög tid att ta vara på dagen och att förhoppningsvis för några ögonblick förenas med den.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

Om Tors fiskafänge