I år längtar jag inte till Italien

Nej, jag längtar inte utomlands i sommar.Det är märkligt hur man kan ändra sig. Efter många år på resa mellan städerna i Umbrien eller vandrande genom de stekheta gatorna i Rom så känns det som det får räcka ett tag.

Egentligen är det märkligt att veta mer om det som är långt bort än det som ligger nära. Nu är det dags att vända blicken mot det som finns alldeles intill och som känts som så invant och självklart att jag inte ägnat det en tanke. Men så slog mig tanken att "det där var nog lite feltänkt", att det finns mycket som skulle förtjäna mer uppmärksamhet.

Med tiden blir det väl också så att det där som ligger långt bort och verkar så annorlunda och lockande, visar sig vara något ganska enahanda. Det man har sett en gång har man till sist sett tio gånger, med små variationer och upptäckarglädjen har bytts ut mot för mycket värme, för trånga gränder och för många andra som jag. Då är det dags att göra något annat. Snart cyklar jag iväg mot Siljansbygden.

Kommentarer

  1. Vi har ett fantastiskt land, med många vackra sevärdheter - eller som våra ungdomar säger "sevärdigheter" :) Det finns många ställen i Sverige som jag skulle vilja besöka och att göra det per cykel som du gör är nog inte helt fel. Tänk så skönt att slippa instängda varma bilar och kunna göra som man själv vill, i den takt man själv vill.

    SvaraRadera
  2. Ja, så är det! Jag kan ibland förundra mig över att jag sannolikt vet mer om städerna i Umbrien än vad jag vet om Enköping eller ens Västerås.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

Om Tors fiskafänge