Dalresan i sikte

Det är i slutet av maj, sen kväll och jag är trött. Det är svårt att hålla fokus någon längre stund. En obehaglig heshet, som drabbade mig igår, är nog på väg att ge sig. Det känns i kroppen att jag inte är riktigt bra, men det ska snart ge med sig.

Dalahästar i Nusnäs, september 2012
Om bara några veckor börjar min cykelsemester i Dalarna och jag har börjat planera. Vilken väg är bäst på väg norrut? Jag vill helst undvika stora och trafikerade vägar. Cyklar mot Sala 16/6 och dagen efter upp mot Dalarna. Vägen upp mot Näs bruk, Fors och Horndal via Saladamm och Möklinta ter sig inte alldeles orimlig, även om den är skogsomgiven och bitvis rätt trist. Efter Horndal kunde vägen fortsätta upp mot Falun eller i riktning mot Hedemora via Garpenberg. Målet är Siljansbygden och till sist Mora.
Jag har också funderat på att åka från Västerås via Norberg och Fagersta upp mot Smedjebacken och Ludvika, men det är inte särskilt troligt.


Utrustning börjar finnas här hemma nu. En cykelväska har införskaffats, igår köpte jag en sovsäck och ett allround-bestick med gaffel, sked och en knivkant med sågtänder, men den köpte jag mest på skoj. Andra köksatiraljer får säkert följa med. Cykelolja finns och cykel-fix i händelse av punktering på vägen. Cykeldator får hålla ordning på distanserna och hastigheten. En bra hjälm skaffade jag mig redan förra året. Jag har blivit medlem i STF, Svenska turistföreningen, för att få bra rabatter de nätter jag kommer att bo på vandrarhem.

Folk jag pratat med och som gjort liknande resor har rått mig att inte ta mes mig mer än det nödvändigaste. Jag ska försöka följa deras råd.

Nu är dalresan inom synhåll och jag kommer att starta en ny blogg där jag kommer att skriva resedagbok. Resan blir en ny slags utmaning och det ska bli intressant att se vad jag kommer att göra av den.

Det ska bli spännande att komma iväg!
Siljan vid Tällberg, september 2012

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

Om Tors fiskafänge