Livet bär in emot vinterns mörka djup

Ute hörs decembervinden slita i knutarna. Det är som mörkast nu. Dagarna blir som bäst halvhjärtade halvdagrar där skuggorna är långa och skarpa. Livet går på sparlåga, men tempot är lika högt som alltid. Det störtar sig fram trots vår inre långsamhet.

Jag avslutar dagen med att skriva. Något i mig vill ut ur årtidsdunklet. Surfplattans kalla ljus i det mörka rummet och Sibelius dova stråkklanger följer mina trötta tankar. Livet bär in emot vinterns mörka djup och det är svårt  att tro på livets återkomst. Men om några dagar vänder det. Det är en visshet som inte bygger på känslor. Också sådant måste livet innehålla för att inte mörkret ska uppsluka det alldeles. Kanske gäller den även den yttersta decembernatten, den som nog inte har någon återvändo?

Vi försöker betvinga årsnatten med tända ljus. Varmgul glädje mitt i förstelningen, den obesegrade solens och gudabarnets fester som till sist blev en och densamma. Det verkar som om livet behövde dem och att det var därför de uppstod. Så till vida är deras myter sanna; vissheten om det ljus som trots allt måste komma tillbaka. 

Ute ryter vindarna genom natten. Jag låter tanken stanna upp för att gå till ro. Det finns en visshet som inte ryms i några känslor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

Om Tors fiskafänge