Tankar om ett gammalt flyttblock i Svartådalen

Natten är slut men några värdefulla timmars sömn till hade jag önskat. Utifrån hörs koltrasten och radion spelar intetsägande musik, men tanken börjar snabbt att vandra när nattens töcken långsamt lämnar mitt medvetande.

Jag konstaterar att jag inte känner av gårdagens cykeltur i kroppen trots att den blev hela 46 km, om man får tro cykeldatorn. Det var en härlig vårdag igår. Idel solsken men motvinden blev till sin motsats när jag återvände från Skultuna via vägslinken mot Skerike. Man anade hur det började gro på åkrarna och blåsippor och tussilago syntes vid sidan av vägen. Jag trodde mig också  få syn på en sädesärla.

Ute i en hage fick jag syn på ett väldigt flyttblock, mycket större än de andra ute i markerna. Ett vittnesbörd om naturkrafterna och hur den väldiga isen ännu påverkar landskapet. En gång smälte den och lät klippblocket bli kvar just där för obegripligt länge sedan. En gång i tiden och kanske inte så länge sen, måste folk ha trott att det bodde troll i stenen och att en jätte en gång kastat dit den, kanske i vanmäktig vrede över en kyrkas helgade malmklockstoner. Det fanns en tid innan bygden blev kristen. Kanske är det vad som återspeglas i sägnerna om jättekasten, att kristendomens införande kantades av motsättningar, men troligare är väl att man ville få en förklaring till varför en sten som denna hade hamnat just i denna hage, inte långt från Svartån. Att vara människa är ju bland annat att söka förklaringar även till det absurda och till synes obegripliga.

Och även om jag fått lära mig om inlandsisen är inte heller jag säker på att jag verkligen förstår. Ibland undrar jag om inte det mänskliga psyket är bättre anpassat till jättar och asagudar än till abstrakta resonemang om naturkrafternas spel. Vi är, när allt kommer omkring, så mycket mer än vårt förnuft.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

Om Tors fiskafänge