Nygammal hobby, akvarium?

Idag har jag gjort en lång cykeltur, först ut mot Skultuna och sedan tog jag vägen från Skultuna kyrka mot Skerike. I stort sett var det en härlig tur med sol och snösmältning, men motvinden tog emot på vägen mellan Skultuna och Skerike. Men det gäller bara att stålsätta sig så går det bra. Jag kom till sist till Erikslund, men där upptäckte jag att jag fått punktering.

Det var planerat att jag skulle besöka min kompis Henrik på Bäckby, men det hela verkade få bli uppskjutet pga mitt lilla haveri. Emellertid fick jag ett sms som meddelade att Henriks fru, Lena, kunde skjutsa hem både mig och min cykel. Så jag promenerade till Bäckby.

Där fick jag titta på två akvarier, ett på 120 liter och ett lite mindre, sexkantigt, på ca 45. Sen fick jag vet att det tydligen




Dvärgciklid av släktet apistogramma, Sydamerika
finns en trend med att hålla på med "nanoakvarier", alltså små behållare med ca 5-40 liter. Det kändes inspirerande, som ett sorts akvariekonstens bonsaiodling.
Jag, som när jag var yngre, fram till tjugoårsåldern, var en hängiven akvarieägare, har alltid sagt, år efter år att "nu är det nog dags att starta igen", men det har inte blivit av.

Men nu i eftermiddags var det nästan som om det vore dags igen på riktigt. Kanske borde jag skaffa mig en liten behållare på 10-20 liter och satsa på småfiskar, äggläggande
Äggläggande tandkarp
tandkarpar eller kanske på dvärgciklider. Utrymmesfrågan har varit det jag skyllt på när jag inte kommit mig för med att, men ett "nanoakvarium" skulle det nog finnas plats för. Ska allvarligt överväga det i alla fall.  Hemma hos mina föräldrar finns det, hoppas jag, ännu ett undantällt akvarium på tio liter med lysramp. Tydligen finns det anpassade filter och värmare numera till akvarier av den storleken. Kanske vore det en idé att skaffa flera, med olika typer av fiskar eller rent av räkor? Det senare är tydligen något som många nanoakvarister ägnar sig åt.


En "red crystal-räka"

Kommentarer

  1. Har funderat på firrar jag också men jag vill hellre ha ett mjukt och kramvänligt djur :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att akvarier hör ihop med min barn- och ungdom, alltså borde jag fortsätta ett bra tag till. ;-) Dessutom är det vackert och kan vara spännande.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

Om Tors fiskafänge