Midnattsbarnen, läsning för den som har tid?

Morgonen är som gjord för läsning. Jag har precis börjat, efter att den stått i hyllan i flera år, börjat läsa Salman Rushdies Midnattsbarnen (Albert Bonniers förlag.Klassiker,pocketutgåva 2007) . Vindlande meningar över de oändligt många sidorna. En roman med ett frejdigt berättande som är krävande läsning för vem som helst, men som om man fångas av flödet av märkliga personer, händelser och av språket inte kan undvaras förrän på den sista sidan.

Den här morgonen befinner jag mig i ett litteraturens Indien där kanske den "verkliga" historien kommer att lysa fram ur den väldiga väven av fantasi och ord. Jag hoppas nog främst på att bli underhållen av en gammal litterär favorit, vars berättelser jag hoppas att jag fortfarande kan träda in i. Jag har förväntningar men kanske är det annan läsning som tilltalar den som har mycket att göra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

Om Tors fiskafänge