Några ögonblick i ord, hösten 2012 - vintern 2013

Sol från en skarp vinkel i Skrapans fasetter. Den beskuggade gatan. Ett turkosblått skimmer från sjukhusets betong når fram genom eftermiddagens avtagande ljus.

***
Det äldre parets spegelbilder på skyltfönstrets insida. Kaffet som långsamt kallnar där någon stannat upp i morgonstressen.
***
November, "årets åttioårsålder", grånande dagar, klarhet och konturer men att allt är i avtagande. En äldre herre, som en gång var min rektor, tackade för att jag höll upp dörren åt honom.
Så kan det också vara
***
Senhöstnattens regnbrus och vind och lägenhetens surrande. Än är det timmar till den nya dagen.

***

Streck av gäss emot söder över korsvirkeshusen. Mattblått mellan molnen.

***

Domsöndagen, kylig, fuktig och järngrå. Livet går sakta mitt i sin snabbt svinnande puls.

***
 
Några minuters ro framför datorn innan det är dags att ge sig ut den mörka midvintermorgonens kyla. Varmt té och "En vintersaga" gör mig beredd.

***

Tunga skuggor och ljuset som väntar och det ljus som gjort dagen värd sin möda. En blåaktig snödager och vattendroppar på fönsterrutorna. Mockabryggaren bjuder på morgonens tröst.

***

Solvärme genom bussfönstret dagen efter att förra istiden tog slut. Bländande strålar över snöfälten och ljustöcken över den disiga blå himlen vid Kila kyrka.

***

Ute råder åter midvinterkyla, en kyla som låter sig anas härinne, i trots mot uppskruvade element och varma kläder. Det är så här det är nu. Ändå vet vi och märker hur ljuset är på väg.

***
 
Ledan då endast ett stilla knatter hörs och tiden sniglar sig mot helgen.
 
***
 
Ljusvinterkvällen och snöröken därute




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"En öppen stad,ej en befästad,bygger vi gemensamt. Dess ljus slår upp mot rymdens ensamhet".

En kopp matcha en fredagsmorgon

Gubbio, staden där en ilsken varg blev en "broder".